tirsdag 26. februar 2008

"Jeg kan bli hva som helst!"


Fra Dagbladet er det kommet en artikkel om oss såkalte "millennials". Over på andre siden av atlanteren har nemlig noen av de fremste amerikanske ekspertene på arbeidsliv, trender og ulike generasjoner funnet ut at vi som er født mellom 1980 og 1995 har helt andre holdninger enn generasjonene før oss. Ifølge amerikanerne tenker vi bare på oss selv og ipoden vår, er late og ikke interessert i å yte det lille ekstra på jobben. Likevel forventer vi stående applaus og full bellønning for alt vi gjør. Årsaken til disse holdningene mener ekspertene er foreldrene våre. Vår sukkersøte oppvekst med konstant ros og løfter om at vi kan bli akkurat hva vi vil, har ført til at vi drar ut i verden som selvdyrkende "verdensmestere" totalt uforberedt på arbeidslivets harde virkelighet.

Nå tror kanskje du at jeg, siden jeg er en "millennial", er helt uenig med det forskerne...? Men... Det de sier er faktisk helt sant. Beviset er meg selv. Hele livet har jeg blitt fortalt at jeg kan bli akkurat hva jeg vil. Jeg er ikke så veldig opptatt av å være på topp i alt jeg gjør og er fullstendig avengig av ipoden, mobilen og macen min. Du kan jo spørre elevene på Sandvika videregående skole om de tror de kommer til å bli rike som voksne... 9 av 10 vil nok svare ja. Det er nok en ganske stor mulighet for at de har fått denne selvsikkeheten fra alle de gangene de har blitt fortalt at de kan bli hva de vil. Og hvem vil vel ikke bli rik! Hvis du ser deg litt rundt har nok de aller fleste en ipod i øret også...
Det høres kanskje ut som om jeg ikke liker den gruppen jeg er en del av. Det er ikke riktig. Saken er bare at jeg ser sannheten. Forskerne har faktisk rett.

1 kommentar:

Rune sa...

Vegard!
Du skriver ok og du viser at du kan reflektere over et tema. Prøv å utnytte mediet ved å legge ut bilder, lenker og evt. filmklipp som er knyttet opp mot det temaet du skriver om. Likevel, en god start!
MVH,
Rune